https://www.youtube.com/watch?v=PatllopUzcQ
Muistaako joku vielä, kun puhuin rasismin suhteesta näkyvyyteen ja sen sääntelyyn valkoisuuden ehdoilla? Olkaa hyvät, tässä teille Jenni Hiltusen video “Grind”.
Cult24-sivuilla videosta puhutaan näin:
Hiltusen video kuvaa erikoishidastuksin uudehkoa Karibialta lähtöisin olevaa tanssityyliä, dancehallia. Hiltusen videon innoittajia ovat olleet myös Youtube-videot, joissa kotiäidit heiluttelevat takamustaan kotisohvilla. Hidastukset on toteutettu erikoiskameralla.
Hiltusen video on myös täynnä eksotiikan kosiskelua eläin- ja tribaaliprintein—sekä saamelaispuvuin. Dancehall-kulttuuri on mukana vain pinnallisena viittauksena, koska videossa on käytetty dancehallin sijaan laimeaa salonkikelpoista pianomusiikkia ilmeisesti luomaan kontrastia eläimellisen eksoottisen ei-valkoisen perseenhetkutuksen kanssa.
Korostan, että tätä pidetään nyky-Suomessa arvostettuna, oikeana taiteena. Ehkä se todellakin kertoo sitä tuottaville ja kuluttaville valkoisuudestaan päihtyneille kyldyyri-ihmisille jotain oleellista heidän sisimmistä arvoistaan: mm. sen, että ei-valkoiset kulttuurit ovat vapaata riistaa, ja on täysin ok esittää ne yhtenä värikkäänä ei-ihan-inhimillisenä massana, jossa kulttuuri-ilmausten alkuperäinen konteksti häviää ja menettää merkityksensä päästyään vihdoinkin korkeasti arvostetuille valkoisen taiteen areenoille.
Tällainen näkyvyys, alkuperäiskansojen ja vähemmistöjen itsetuntoa ja itsemääräämisoikeutta syövästä vaikutuksestaan huolimatta, on aina lopulta painavampi tekijä kuin kulttuurisen kontekstin ja kunnioituksen säilyminen, koska valkoisuus on tavoiteltavampaa kuin kumpikaan näistä. Nunnuka-hahmot elävät ja voivat hyvin, ja pariutuvat iloisesti eksoottisten orjatarten kanssa valkoisen kolonisaation suuremmaksi kunniaksi.
Toistan: Taide voi olla rasistista ja edustaa, luoda, ja ylläpitää valkoista ylivaltaa, ja olla silti taidetta. Ongelmalliseksi tällainen taide muuttuu, kun se esitetään ilman mitään valtapoliittista problematisaatiota “pelkkänä taiteena”.